Angst is een natuurlijke emotie die ons helpt te reageren op gevaar en stressvolle situaties. Bij kinderen kan angst echter een diepgaande impact hebben op hun ontwikkeling, welzijn en algehele levenskwaliteit. In deze blog vertel ik waarom het essentieel is om angst bij kinderen aan te pakken en hoe we ze als ouders, leraren en zorgverleners kunnen ondersteunen.
Impact op ontwikkeling en leerprestaties.
Angst kan de cognitieve en emotionele ontwikkeling van een kind ernstig verstoren. Wanneer kinderen zich voortdurend zorgen maken, kan dit hun vermogen om zich te concentreren, te leren en informatie te verwerken, belemmeren. Studies tonen aan dat angstige kinderen moeite kunnen hebben met schoolprestaties, wat op de lange termijn hun academische en beroepsmatige vooruitzichten kan beïnvloeden.
Wat te doen:
Zorg voor een rustige en gestructureerde leeromgeving.
Introduceer ontspanningstechnieken zoals ademhalingsoefeningen.
Stimuleer open communicatie over hun angsten zonder oordeel.
Sociale interacties en zelfvertrouwen.
Kinderen met angst kunnen zich terugtrekken van sociale interacties, wat hun vermogen om vriendschappen te vormen en te onderhouden kan aantasten. Dit isolement kan hun zelfvertrouwen verder ondermijnen, waardoor een vicieuze cirkel van sociale angst en eenzaamheid ontstaat.
Wat te doen:
Moedig deelname aan sociale activiteiten en buitenschoolse clubs aan.
Werk samen met de school om sociale vaardigheden te bevorderen.
Wees geduldig en steunend in hun pogingen om nieuwe vriendschappen te sluiten.
Fysieke gezondheid.
Chronische angst kan ook fysieke symptomen veroorzaken, zoals hoofdpijn, buikpijn en slaapproblemen. Deze fysieke manifestaties van angst kunnen het dagelijks functioneren van een kind verder verstoren en leiden tot een verminderde kwaliteit van leven.
Wat te doen:
Zorg voor gezonde en evenwichtige voeding.
Stimuleer regelmatige lichaamsbeweging.
Creëer een consistent slaapritme met voldoende rust.
Langdurige gevolgen.
Indien niet aangepakt, kan angst tijdens de kindertijd uitgroeien tot chronische angststoornissen in de volwassenheid. Vroege interventie is cruciaal om te voorkomen dat tijdelijke angsten zich ontwikkelen tot diepgewortelde problemen die hun hele leven beïnvloeden.
Wat te doen:
Overweeg professionele hulp als de angst ernstig is.
Werk samen met een coach die gespecialiseerd is in angsten bij kinderen.
Blijf betrokken en ondersteunend, ook na het succesvolle coachtraject.
Ouder-Kind relatie.
De manier waarop ouders en verzorgers reageren op de angsten van een kind kan de ouder-kind relatie diepgaand beïnvloeden. Empathie, geduld en steun zijn essentieel om een veilige en vertrouwde omgeving te creëren waarin het kind zich gehoord en begrepen voelt.
Wat te doen:
Luister actief en valideer/erken hun gevoelens.
Vermijd minimalisering van hun zorgen of het vergelijken van hun angsten met die van anderen.
Toon liefde, begrip en wees een stabiele bron van steun.
Conclusie
Angst bij kinderen is een serieus probleem dat niet genegeerd mag worden. Door het tijdig en effectief aan te pakken, kunnen we kinderen helpen hun angsten te overwinnen, waardoor ze kunnen gedijen en hun volledige potentieel kunnen bereiken. Door een combinatie van liefdevolle ondersteuning, professionele hulp en praktische strategieën, kunnen we een positieve impact maken op hun leven en hun toekomst veiliger en gelukkiger maken.
Angst bij kinderen is een veelvoorkomend probleem dat, indien niet tijdig aangepakt, ernstige gevolgen kan hebben voor hun ontwikkeling en welzijn. Het is cruciaal om niet te wachten met het bieden van hulp aan kinderen met angst dat niet passend is bij de leeftijd.
Wachten met hulp bieden aan kinderen met angst kan leiden tot verergering van hun problemen en langdurige negatieve gevolgen. Door tijdig in te grijpen en adequate steun te bieden kunnen we de emotionele, sociale, academische en fysieke ontwikkeling van kinderen positief beïnvloeden. Het is een investering in hun toekomst die hen helpt om gezonde, veerkrachtige en succesvolle volwassenen te worden.
Hier zijn enkele voordelen van het bieden van hulp aan kinderen met angst
Vroege herkenning en behandeling kunnen angst effectief verminderen.
Het voorkomt de ontwikkeling van bijkomende problemen zoals depressie of gedragsstoornissen.
Ze leren emoties te herkennen en adequaat te reguleren.
Verbeterde leerprestaties en hogere schoolresultaten.
Verminderd risico op schooluitval en leerachterstanden.
Verbeterde sociale vaardigheden en meer zelfvertrouwen in sociale situaties.
Sterkere en gezondere vriendschappen en relaties.
Betere algehele fysieke gezondheid en welzijn.
Minder frequente en intense fysieke klachten.
Kinderen voelen zich veilig en vertrouwd, wat hun zelfvertrouwen versterkt.
Het bevordert open communicatie en wederzijds begrip.
Zit je na het lezen van mijn blog nog met vragen? Wil je graag weten hoe ik jullie kan helpen en wat ik voor jullie kan betekenen? Of wil je jouw zorgen met mij delen en samen naar een oplossing werken? Mail mij gerust naar karin@duduc.nl of door HIER naar het conbtactformulier te gaan en ik beloof jou dat ik binnen 24 uur contact met je op opneem voor een vrijblijvend telefonisch gesprek. Meer informatie over verschillende angsten en de mogelijkheid tot het inzetten van mijn coachhond Duc is te vinden op mijn website www.duduc.nl
Stelt je eens voor dat kinderen elke keer in paniek raken wanneer zij een blaffende hond horen. Voor ouders van kinderen met angst voor (blaffende) honden kan dit een dagelijkse uitdaging zijn. In dit artikel wil ik niet alleen helpen begrijpen waarom honden blaffen, maar ook hoe deze kennis kan helpen bij het ondersteunen van angstige kinderen. Als ouder is het cruciaal om zowel de angst van jouw kind als het gedrag van honden te begrijpen.
Waarom blaffen honden?
Voordat we gaan kijken hoe jij jouw kind kunt helpen omgaan met angst voor blaffende honden, is het nuttig om te begrijpen waarom honden eigenlijk blaffen. Blaffen is de meest waardevolle vorm van vocale communicatie bij honden en ze gebruiken het om verschillende redenen:
Alarmeren en waarschuwen.
Honden blaffen vaak om hun eigenaren te behoeden voor mogelijke gevaren of ongewone geluiden in de omgeving. Een hond wil hiermee zeggen dat iets aandacht nodig heeft en er actie ondernomen moet worden door de eigenaar.
Het blaffen kenmerkt zich doordat het maar één blaf is die honden laten horen. Als ze het gevoel hebben dat de eigenaar de eerste blaf niet hebben gehoord, kunnen ze nogmaals één blaf laten horen. Wanneer hier nog steeds geen actie van de eigenaar uit voort komt, gaan ze meestal over op een serie van blaffen.
Uiting van opwinding.
Sommige honden blaffen uit enthousiasme.. Dit kan gebeuren wanneer ze spelen, iemand begroeten of anticiperen op een leuke activiteit zoals een wandeling of etenstijd.
Het blaffen is iets hoger en honden kunnen tussen het hogere blaffen door ook gaan piepen. Er kunnen kleine pauzes tussen de blafseries voorkomen. Naast het blaffen en de piepende geluiden, beweegt de hond vaak veel en enthousiast door rondjes te draaien, te springen of stukjes te rennen.
Ongemak of angst.
Interessant genoeg kunnen honden ook blaffen als ze zich ongemakkelijk of angstig voelen. Dit kan voorkomen in situaties waarin ze zich onveilig voelen of wanneer ze zich in een onbekende omgeving bevinden.
Het angst blaffen lijkt op het blaffen uit opwinding, maar het blaffen iets langer en iets minder hoog. De bewegingen kunnen ook druk zijn door de onrust die veroorzaakt wordt door de emotie. Bij een te grote angst zal het blaffen minder worden. Let op bij angstige honden die niet weg kunnen komen. Zij kunnen uit zelfverdediging ander gedrag gaan vertonen, zoals grommen.
Communicatie met andere honden.
Honden gebruiken blaffen als een vorm van communicatie met andere honden. Dit kan bestaan uit speels blaffen tijdens het spelen tot krachtig blaffen om hun territorium te markeren.
Dit is een zware blaf die gepaard kan gaan met grommen. Aan deze blaf is de blaf uit ongemak en angst al vooraf gegaan. De hond voelt zich genoodzaakt zich te verdedigen.
Frustratie.
Honden kunnen blaffen uit frustratie. Vaak zie je dit blaffen gebeuren uit verveling of eenzaamheid.
Het is aanhoudend blaffen, bijna aan één stuk door. Soms even onderbroken door gehuil. Het bijbehorende gedrag is zichzelf kaalplukken en loverdreven veel ikken.
Aandacht.
Blaffen om aandacht. Honden blaffen om aandacht te krijgen van de eigenaar. Vaak stimuleert de eigenaar dit geblaf door ook aandacht te geven.
Het blaffen om aandacht is duidelijke en herkenbare blaffen in series van elk drie keer blaffen met tussen de series een rust momentje om vervolgens weer drie keer te blaffen tot het moment dat er aandacht wordt gegeven. Dit kunnen honden heel lang volhouden.
Hoe ouders hun kinderen kunnen helpen om de angst te verminderen.
Het is hartverwarmend om te weten dat ouders een cruciale rol kunnen spelen bij het helpen van hun kinderen om deze angst te overwinnen. Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen:
Wees empathisch en geduldig.
Het is van het grootste belang om de gevoelens van je kind serieus te nemen en empathie te tonen. Geef ze de ruimte om over hun angst te praten en laat zien dat je begrijpt dat het voor hen moeilijk kan zijn.
Leer samen over hondengedrag.
“Het was geweldig om samen met mijn dochter boeken te lezen over honden en hun gedrag. We leerden dat blaffen gewoon de manier is waarop honden communiceren.”
Samen met je kind leren over hondengedrag kan heel verhelderend zijn. Leg uit dat niet alle blaffende honden gevaarlijk zijn en dat honden vaak blaffen om te communiceren. Er zijn boeken en online bronnen beschikbaar die nuttige informatie bieden over honden en hun gedrag.
Langzame blootstelling.
Begin met het langzaam blootstellen van je kind aan blaffende honden in een gecontroleerde omgeving. Dit kan helpen om de angst te verminderen en positieve associaties op te bouwen.
Zoek professionele hulp indien nodig.
“Uiteindelijk besloten we professionele hulp in te schakelen omdat mijn zoon zijn angst niet kon overwinnen. Een kindercoach met coachhond, Karin en Duc van Duduc hebben ons geholpen effectieve strategieën te vinden en de angst volledig te beheersen.”
Als de angst van je kind ernstig is en het dagelijks leven wordt beïnvloed, overweeg dan professionele hulp in te schakelen.
Positieve ervaringen aanmoedigen.
Praat met vrienden of familieleden die goed opgevoede honden hebben en plan positieve ontmoetingen. Laat je kind de hond op hun eigen tempo benaderen en aanraken als ze zich comfortabel voelen. Beloon positief gedrag met lof en aanmoediging.
Conclusie
Nu we begrijpen waarom honden blaffen, kunnen we zien dat het gedrag niet altijd een teken is van agressie of gevaar. In feite is het gewoon een manier waarop honden communiceren met de wereld om hen heen.
Ouder zijn van een kind met angst voor (blaffende) honden kan een uitdaging zijn, maar met de juiste ondersteuning kunnen kinderen hun angst verminderen of zelfs overwinnen. Als ouder speel je een cruciale rol in dit proces. Door de stappen en strategieën te volgen die we in dit artikel hebben besproken, kun je je kind helpen de angst voor blaffende honden te overzien.
Laat mij eindigen met de gedachte dat kinderen veerkrachtig zijn en met jouw steun kunnen ze de angst voltooien en groeien. Wees er voor je kind, luister naar hun zorgen en help hen te begrijpen dat niet alle blaffende honden bedreigend zijn. Samen kunnen jullie werken aan het opbouwen van vertrouwen en begrip, zodat honden niet langer een bron van angst zijn, maar eerder vriendelijke metgezellen in deze maatschappij en in hun leven.
hulp
Laat mij jullie helpen, samen met mijn coachhond Duc. Duc is van grote waarde in het proces naar een leven zonder angst voor honden. Het inzetten van een coachhond zorgt voor een krachtig traject met een snel en blijvend resultaat.
Klik op “inschrijven” om jouw kind de angst voor honden te laten overwinnen door met Duc en mij aan de slag te gaan! Of kijk op www.duduc.nl voor meer informatie. Wij helpen graag.
Het Voortgezet Onderwijs kan een uitdagende periode zijn voor jongeren. Naast de academische druk en sociale verwachtingen, moeten ze ook leren omgaan met de ontwikkeling van hun identiteit en zelfbeeld. Hoewel een groeimindset over het algemeen een positieve en stimulerende benadering is van leren en ontwikkeling, kunnen sommige jongeren gevoelens krijgen van stagnatie en frustratie. Vooral als ze veel druk voelen om constant te groeien of als ze moeite hebben om hun doelen te bereiken. In dergelijke gevallen kan het concept van mindset, en het begrijpen van zowel de groeimindset als de vaste mindset, een cruciale rol spelen in het helpen van jongeren bij positieve ontwikkeling en zelfacceptatie.
Wat is vaste mindset en wat is groei mindset?
De psycholoog Carol Dweck beschreef de theorie over fixed mindset (vaste mindset) en growth mindset (groeimindset). Met het woord mindset wordt denkwijze, mentaliteit en instelling bedoeld. Heel simpel vertaald: iemand met een vaste mindset gelooft dat talenten en eigenschappen vast staan en iemand met een groei mindset gelooft dat deze ontwikkeld kunnen worden. Kinderen en jongeren met een vaste mindset geloven dus dat ze zijn geboren met een bepaalde hoeveelheid talent. Ze geloven bijvoorbeeld dat ze goed zijn in taal, maar absoluut niet in rekenen of andersom. Ze geloven ook dat zij hieraan weinig kunnen veranderen, oftewel het is wat het is. Je kunt het of niet. Deze kinderen en jongeren voelen zich slim wanneer ze iets meteen perfect doen, want dit betekent dat ze ergens goed in zijn. Fouten maken, oefenen en hard werken is niet nodig wanneer je talent hebt, dus dat doen ze dan ook liever niet. Kinderen en jongeren met een groeimindset geloven hetzelfde. Dat ze goed zijn in taal en niet in rekenen, maar geloven ook dat ze hier iets aan kunnen veranderen door veel te oefenen. Fouten maken en hard werken hoort bij het ontwikkelen van talenten. Als je maar goed genoeg oefent, word je altijd ergens beter in! Deze houding zien we natuurlijk liever.
Jongeren die vastlopen met zichzelf hebben vaak de neiging om een vaste mindset te omarmen. Ze denken dat ze inherent niet goed genoeg zijn in bepaalde vakgebieden en vaardigheden en dat er weinig is wat ze kunnen doen om dat te veranderen. Dit kan leiden tot een negatief zelfbeeld, faalangst en het vermijden van uitdagingen.
Een groeimindset sluit aan op de ontwikkeling van het brein. Het brein groeit en ontwikkelt door tijdens het leven en kan getraind worden. Als je voldoende oefent, versterk je de verbindingen in het brein en wordt het brein beter in het uitvoeren van datgene wat je oefent. Een groeimindset kan natuurlijk verworven worden. Het is vooral een proces van bewustwording; leren dat het maken van fouten en veel oefenen erbij hoort en ervaren dat het uiteindelijk leidt tot verbetering. Het laten opdoen van succeservaringen (door kinderen en jongeren, met jouw hulp, net iets boven niveau, te laten presteren) is belangrijk voor kinderen met een vaste mindset. Ook is het belangrijk dat kinderen zich bewust worden van de kracht van hun eigen brein! Het bieden van een leeromgeving met minimale risico’s en feedback geven op het leerproces helpt bij het ontwikkelen van een groeimindset.
Denkpatronen die kenmerkend zijn voor kinderen en jongeren met een vaste mindset:
Vermijden van uitdagingen: Kinderen met een vaste mindset hebben de neiging om lastige situaties te vermijden. Ze geloven dat ze moeite moeten doen om iets te bereiken, dit betekent dat ze niet ‘natuurlijk getalenteerd’ zijn, dus ze blijven liever binnen hun comfortzone.
Angst voor falen: Ze hebben vaak een diepgewortelde angst voor falen. In plaats van falen te zien als een kans om te leren, zien ze het als een bevestiging van hun sterke tekort aan bekwaamheid.
Behoefte aan bevestiging: Kinderen met een vaste mindset hebben vaak externe validatie nodig om hun eigenwaarde te bevestigen. Ze willen graag goede cijfers, lof en erkenning om zich goed over zichzelf te voelen.
Negatieve zelfspraak: Ze kunnen negatieve zelfpraat hebben en zichzelf bestempelen als “dom” of “niet goed genoeg” als ze geconfronteerd worden met moeilijkheden.
Hulp vermijden: Ze kunnen terughoudend zijn om hulp te vragen of vragen te stellen, omdat ze bang zijn dat dit aantoont dat ze niet competent zijn.
Opgeven bij tegenslagen: Bij tegenslagen geven ze vaak snel op, omdat ze geloven dat ze niet bekwaam zijn.
Denkpatronen die kenmerkend zijn voor kinderen en jongeren met een groei mindset:
Bereidheid om uitdagingen aan te gaan: Kinderen met een groeimindset zijn niet bang om nieuwe of diepgaande taken aan te pakken. Ze zien uitdagingen als kansen om te leren en te groeien, zelfs als ze niet succesvol zijn.
Geloven in inspanning: Ze begrijpen dat succes vaak hard werken is en doorzettingsvermogen vereist. In plaats van te denken dat bekwaamheid aangeboren is, geloven ze dat ze door inspanning en capaciteit kunnen verbeteren.
Fouten omarmen: Kinderen met een groeimindset zien fouten niet als iets negatiefs. Ze begrijpen dat fouten een normaal onderdeel van het leerproces zijn en zien ze als kansen om te leren en te verbeteren.
Geloven in de kracht van leren: Ze geloven dat hun intelligentie en bekwaamheid niet vaststaan, maar dat ze kunnen groeien door te leren en nieuwe dingen te ontdekken. Ze staan open voor nieuwe informatie en zijn enthousiast over het leren van nieuwe vaardigheden.
Doorzettingsvermogen bij tegenslagen: Kinderen met een groeimindset geven niet snel op als ze met uitdagingen of tegenslagen worden geconfronteerd. Ze blijven bewegen en proberen alternatieve benaderingen om hun doelen te bereiken.
Waarderen van verbetering: Ze geven waarde aan persoonlijke groei en prestaties. Ze meten hun succes niet alleen aan het behalen van doelen, maar ook aan hoeveel ze hebben geleerd en zijn gegroeid.
Positieve zelfspraak: Ze gebruiken positieve zelfspraak en moedigen zichzelf aan. In plaats van negatieve gedachten over hun capaciteiten te koesteren, geloven ze erin dat ze kunnen slagen.
Openstaan voor feedback: Ze zijn bereid om feedback van anderen te ontvangen en accepteren het. Ze zien het als waardevol voor hun groei. Ze zien feedback als een kans om te leren en te verbeteren.
Hoe kan een groeimindset jongeren helpen?
Fouten zijn leermomenten.
Een van de fundamenten van een groeimindset is dat fouten en mislukkingen niet het einde van de wereld zijn, maar eerder kansen om te leren en te groeien. Jongeren die een groeimindset omarmen, begrijpen dat het maken van fouten een natuurlijk onderdeel is van het leerproces. Ze durven uitdagingen aan te gaan, wetende dat ze onderweg zullen leren en kunnen verbeteren.
Inzet en doorzettingsvermogen.
Een groeimindset moedigt jongeren aan om hard te werken en vol te houden, zelfs als iets moeilijk is. Ze begrijpen dat succes vaak afhangt van inzet en toewijding. Dit kan hen helpen om hun academische prestaties te verbeteren en persoonlijke doelen te bereiken.
Zelfvertrouwen en positief zelfbeeld.
Het omarmen van een groeimindset kan het zelfvertrouwen van jongeren vergroten en een positief zelfbeeld vergroten. Ze zien zichzelf niet langer als niet goed genoeg, maar als lerende individuen die kunnen groeien en zich daardoor ontwikkelen.
Het nemen van verantwoordelijkheid.
Jongeren met een groeimindset zijn vaak meer geneigd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Ze begrijpen dat ze de regie hebben over hun eigen ontwikkeling.
Hoe kunnen ouders helpen?
Aanmoediging en positieve feedback.
Ouders kunnen jongeren aanmoedigen om een groeimindset te omarmen door positieve feedback te geven die de nadruk legt op inzet, doorzettingsvermogen en verbetering in plaats van alleen op prestaties.
Het model zijn van een groeimindset.
Volwassenen kunnen een voorbeeld zijn door zelf een groeimindset te tonen. Dit betekent dat ze duidelijk laten zien dat ze zelf ook bereid zijn om nieuwe dingen te leren, fouten te maken en te blijven groeien, zelfs als ze ouder zijn.
Het bespreken van fouten en uitdagingen.
Het overwinnen van fouten en uitdagingen als kansen om te leren en te groeien kan jongeren helpen om een positieve kijk op zichzelf en hun capaciteiten te ontwikkelen.
Conclusie
Een groeimindset is een krachtig hulpmiddel voor jongeren die vastlopen met zichzelf op het Voortgezet Onderwijs. Het kan hen helpen om fouten te omarmen, hard te werken, zelfvertrouwen op te bouwen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkeling. Ouders en leraren spelen een essentiële rol in het aanmoedigen en ondersteunen van jongeren bij het omarmen van een groeimindset. Door dit te doen, kunnen we jongeren helpen om zichzelf te ontwikkelen en goed te gedijen, zowel academisch als persoonlijk, tijdens deze cruciale fase van hun leven.
Loopt jouw kind ook vast? Met mijn training STEVIGE BRUGTAS help ik kinderen en jongeren met het vergroten van zelfvertrouwen, weerbaargeid en groeimindset. Een uniek en compleet programma waarin alle executieve functies aan bod komen.
Neem CONTACT met me op voor een vrijblijvend telefonisch kennismakingsgesprek.
De overgang van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs is een cruciaal moment in het leven van kinderen en pubers. Het betekent afscheid nemen van klasgenoten, leraren en routines, en het betreden van een nieuwe wereld. Deze overgang kan dus gepaard gaan met aanzienlijke spanningen en zorgen, maar met de juiste begeleiding kunnen kinderen en pubers deze periode soepel doorstaan.
Obstakels
Kinderen kunnen in het Voortgezet Onderwijs verschillende problemen en uitdagingen tegenkomen, zowel academisch als sociaal-emotioneel. Hier zijn enkele veelvoorkomende obstakels waar kinderen tegen aan kunnen lopen.
Nieuwe omgeving: De brugklas betekent vaak een overgang naar een nieuwe schoolomgeving met onbekende klasgenoten, leraren en gebouwen. Dit kan leiden tot angst voor het onbekende.
Verandering in vriendengroepen: Sommige kinderen maken zich zorgen over het verliezen van vriendschappen of het maken van nieuwe vrienden in de brugklas. Ze kunnen zich afvragen of ze passen bij hun nieuwe klasgenoten.
Academische druk: De eisen van het Voortgezet Onderwijs kunnen intenser zijn dan die van het Primair Onderwijs. Kinderen kunnen bang zijn voor het nieuwe curriculum, meer huiswerk en de druk om goede cijfers te halen.
Zelfstandigheid: De brugklas vereist meer zelfstandigheid in taken, het bijhouden van deadlines en het plannen van studietijd. Dit kan voor sommige kinderen overweldigend zijn.
Sociale druk: Het Voortgezet Onderwijs kan een broedplaats zijn voor sociale druk en groepsdruk. Kinderen kunnen zich gedwongen voelen om bepaalde kleding te dragen, zich op een bepaalde manier te gedragen of deel te nemen aan activiteiten om erbij te horen.
Identiteitscrises: Tijdens de adolescentie zijn kinderen (pubers) bezig met het vormgeven van hun eigen identiteit. Ze kunnen worstelen met vragen over wie ze zijn en waar ze bij horen.
Angst voor mislukking: Sommige kinderen kunnen bang zijn om te falen in de brugklas, zowel academisch als sociaal. Ze kunnen bang zijn dat ze niet aan de verwachtingen zullen voldoen.
Lichamelijke en hormonale veranderingen: De puberteit gaat vaak gepaard met lichamelijke veranderingen en hormonale veranderingen. Dit kan heftige uitdagingen met zich meebrengen.
Organisatorische vaardigheden: Het ontwikkelen van effectieve vaardigheden, zoals plannen, het bijhouden van schoolwerk en het beheren van tijd, kan voor sommige kinderen moeilijk zijn.
ouderrol
Als ouder kun je een belangrijke rol spelen bij het ondersteunen van jouw kind bij de grote veranderingen Het voorbereiden van kinderen op de overstap naar het Voortgezet Onderwijs is van groot belang om ervoor te zorgen dat ze een soepele start maken en met vertrouwen de nieuwe fase van hun educatieve reis ingaan.
De overgang van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs is een mijlpaal in het leven van ieder kind. Het Voortgezet Onderwijs brengt nieuwe academische, sociale en emotionele uitdagingen met zich mee. Maar hoe kun je hier als ouder mee omgaan? Waar doe je goed aan? Hier zijn enkele manieren waarop jij als ouder jouw kind kan ondersteunen in deze belangrijke levensfase.
Bied emotionele steun.
De eerste en belangrijkste vorm van ondersteuning die je als ouder kan bieden, is emotionele steun. Tieners ervaren vaak een scala aan emoties in deze leeftijdsfase en moeten zich aanpassen aan een nieuwe omgeving. Ouders moeten een veilige ruimte bieden waarin hun kinderen zich vrij voelen om hun zorgen, angsten en vreugde te delen. Luister actief, stel vragen en toon begrip voor wat ze doormaken.
Stel open communicatie in.
Een open communicatiekanaal tussen ouders en kinderen is cruciaal. Moedig jouw kinderen aan om te praten over hun schooldag, leraren, vrienden en eventuele problemen waarmee ze worden geconfronteerd. Laat hen weten dat ze altijd bij jou terecht kunnen voor advies en begeleiding. Houd regelmatig informele gesprekken om op de hoogte te blijven over wat er in hun leven speelt.
Hulp met plannen en organisatie.
De overstap naar het Voortgezet Onderwijs betekent dat kinderen vaak meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun schoolwerk. Leer je kinderen planningsvaardigheden, zoals het gebruik van een agenda of digitale planner. Leer je kinderen organiseren en plannen. Een handige agenda of digitale planner kan helpen om belangrijke gegevens bij te houden. Een consistente dagelijkse routine die de studietijd, vrije tijd, sport en ontspanning omvat. Dit helpt je om structuur aan te brengen in je dagelijkse leven. Help bij het opstellen van een schema voor huishoudelijke, studie- en buitenschoolse activiteiten. Het aanleren van goede gewoonten, structuur en vooruit kijken zal hen helpen om stress te verminderen
Bevorder zelfstandigheid.
Stimuleer je kinderen om zelfstandig te studeren. Moedig hen aan om hun eigen huishoudelijk werk, schoolwerk en projecten te beheren. Laat ze verantwoordelijkheid nemen voor hun genomen beslissen. Het ontwikkelen van zelfstandigheid is een waardevolle vaardigheid die hen voorbereidt op de uitdagingen van het volwassen leven. Leer ze hoe ze vragen moeten stellen en om hulp vragen als dat nodig is. Dit helpt hen zelfvertrouwen te ontwikkelen en onafhankelijk te worden.
Ondersteun academische ontwikkeling.
Blijf betrokken bij het leerproces van je kinderen. Moedig lezen en leren aan buiten schooltijd. Help hen te begrijpen wat ze in de klas leren. Laat merken dat je geïnteresseerd bent in hun academische prestaties en dat je bereid bent om te helpen waar en wanneer dat nodig is.
Wees betrokken bij schoolactiviteiten.
Laat je betrokkenheid zien door deel te nemen aan schoolactiviteiten en ouder-lerarenbijeenkomsten. Dit laat aan je kinderen zien dat je waarde hecht aan hun onderwijs en dat je de werkwijze van de school ondersteunt. Het kan ook een kans zijn om andere ouders te ontmoeten en informatie uit te wisselen.
Ondersteun positieve sociale relaties.
Leer je kinderen hoe ze positieve vriendschappen kunnen sluiten en onderhouden. Help hen om effectieve communicatievaardigheden te ontwikkelen en hen te begeleiden bij het omgaan met eventuele sociale uitdagingen. Het bieden van inzicht en advies kan hen helpen om gezonde relaties op te bouwen. Sociale interacties in de brugklas kunnen zowel opwindend als pijnlijk zijn. Oefen sociale vaardigheden met je kinderen zoals het voeren van gesprekken, luisteren, en het maken van nieuwe vrienden. Werk aan het opbouwen van hun zelfvertrouwen door positieve feedback te geven en te ondersteunen bij het omgaan met eventuele zenuwen of onzekerheden. Herinner hen dat ze uniek zijn en dat ze zichzelf kunnen zijn.
Bevorder een gezonde keuze.
Zorg voor een gezonde levensstijl voor je kinderen door voldoende slaap en een gezond voedingspatroon te beïnvloeden. Een gezonde levensstijl draagt bij aan hun totale welzijn, zowel fysiek als mentaal en helpt hen beter om te gaan met de druk van school. Het bevordert de concentratie volgehouden aandacht. Betrek je kinderen bij het kiezen van gezonde maaltijden en snacks. Moedig hen aan om deel te nemen aan buitenschoolse activiteiten die hun interesses en passies weerspiegelen. Een gebalanceerde levensstijl zal hen helpen om zowel op school als daarbuiten succesvol te zijn.
Bied hulp bij huiswerk en projecten.
Ouders kunnen een rol spelen bij het helpen met huiswerk en projecten, maar het is belangrijk om een balans te vinden tussen ondersteuning en zelfstandigheid. Help hen te begrijpen wat er van hen wordt verwacht en beantwoord vragen, maar laat hen de verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leren.
Toon trots en zelfvertrouwen.
Toon trots en zelfvertrouwen in je kinderen. Benadruk hun sterke punten en prestaties. Dit zal hun weerbaarder maken, hun zelfbeeld en zelfvertrouwen versterken en hen aanmoedigen om uitdagingen aan te gaan.
resultaat
Het is belangrijk voor ouders, verzorgers en leraren om begrip te tonen voor deze zorgen en uitdagingen. Open communicatie, aanmoediging en ondersteuning zijn essentieel om pubers te helpen deze overgangsperiode met vertrouwen te doorstaan. Het delen van persoonlijke ervaringen, het bieden van hulpmiddelen en het aanmoedigen van een positieve mindset kunnen allemaal bijdragen aan een succesvolle overgang naar de brugklas.
Al deze elementen komen aan bod in mijn “Stevige Brugtas” training met maar liefst 6 maanden begeleideing. Speciaal ontwikkeld voor kinderen en ouders die dat extra steuntje in de rug goed kunnen gebruiken, want je hoeft het niet alleen te doen. De training omvat een compleet programma met handvatten, inzichten, oplossingen en alles wat je nodig hebt voor nu en het nemen van hobbels in de toekomst. Klik voor meer informatie HIER of neem bij vragen of inschrijven contact met mij op via het CONTACTFORMULIER. Ik help graag!
Wat is voor een ouder van een kind met angst voor honden de grootste uitdaging? Waar loop je tegenaan? Het blijft voor ouders een hele opgave om het op te nemen tegen die diepgewortelde angst. Voor de meeste ouders voelt het als een test waar je steeds voor zakt.
De betekenis van een uitdaging is een taak die moeilijk te verwezenlijken valt of een daad gericht op het ontlokken van een *specifieke) reactie.
uitdaging
Bij het woord “uitdaging” denk je misschien aan een wedstrijd of weddenschap. Toch kan het een negatieve gedachte in je naar boven halen. Uitdagingen hebben namelijk betrekking op je valkuilen, jouw minder sterke eigenschappen.. Voor een uitdaging moet je je best doen, het kost energie, je moet er echt moeite voor doen. Dat maakt dat we niet altijd staan te springen om uitgedaagd te worden. Het kan een gevoel van falen oproepen. Wat als ik het niet kan, als het mij niet lukt? Je weet dat je er niet goed in bent, anders zou het geen uitdaging voor je zijn.
veerkracht
Een uitdaging juist aangaan maakt dat je hoe dan ook sterker uit die wedstrijd komt. Je gaat het aan, omdat je er iets mee wilt bereiken. Ook als het niet meteen slaagt, word je er sterker van. Door met uitdagingen om te gaan leer je veel over jezelf. Je leert om te gaan met stressvolle situaties. Je bouwt veerkracht op. Je leert gaandeweg hoe je jezelf kan herstellen na een tegenslag. Het is een proces van vallen en opstaan. Soms zet je een stapje terug, maar je zal daarna weer twee stappen vooruit gaan. Wanneer je vervolgens een tegenslag overwint, behaal je een succesvol resultaat. Succesvolle resultaten zorgen weer voor voldoening. Door het aangaan van nieuwe (spannende) uitdagingen leer je nieuwe vaardigheden. Je groeit…
moed moet
We komen allemaal regelmatig in ons leven voor uitdagingen te staan. Grote en kleine, moeilijke en makkelijke, vreselijke en leuke. Het wordt pas echt een uitdaging als er angst bij komt kijken. Helemaal als het niet om jezelf gaat, maar om jouw kind. Daar is niet één simpele handleiding voor. Ieder individu, zowel ouder als kind, is uniek. Dat zorgt ervoor dat er geen hapklare oplossing is. Het is complex, omdat het nodig is de angst te overwinnen. Het is ook helemaal niet zo vanzelfsprekend dat alle uitdagingen zomaar en meteen kunnen worden opgelost. Zorg er in ieder geval voor dat jouw kind zich er bewust van is dat hij of zij actief bezig is om eraan te werken. Praat als ouder jouw kind moed in en beloon. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, moed moet. Maak samen inzichtelijk wat er nodig is om de angst voor honden op te lossen. Maak een plan. Ga de uitdaging, in dit geval angst, niet uit de weg. “Face the enemy”, oftewel, kijkde angst in de bek om het de baas te worden. Stap uit je comfortzone. Je kan bereiken wat je wilt, als je de eerste stap maar durft te zetten.
Tegen welke uitdaging(en) loop jij aan?
Jouw kind niet kunnen overtuigen van het feit dat angst voor honden ongegrond is?
De beperkingen die de angst voor honden met zich meebrengt?
Het constant aanwezig zijn van en rekening houden met de angst voor honden?
Het vermijden van situaties die de angst voor honden opwekt?
Niks goed kunnen doen?
Wellicht herken je één van de uitdagingen hierboven als het gaat om jouw kind met angst voor honden. Misschien herken je er meerdere of zelfs allemaal. Het kan ook zomaar zo zijn dat jouw grootste uitdaging hier niet tussen staat. Er zijn er namelijk nog veel meer. Ik zou er zo nog twintig op kunnen sommen.
Misschien ben jij jouw grootste uitdaging inmiddels al aangegaan? Ontzettend dapper! Onthoud dat elk klein stapje een grote stap in de juiste richting is. Blijf geduldig in het zoeken naar manieren om hondenangst te overwinnen.
Heb je mijn e-book al gedownload? Dat kan HIER! Ben jij klaar voor de tips en oefeningen uit mijn e-book? Daag jouw kind uit om de angst in de bek te kijken (niet letterlijk, natuurlijk). Enne…beloon jezelf als er een succesje te vieren valt, want dat geeft plezier en het gevoel dat je vliegt.
Wat is de grootste uitdaging waar jij tegenaan loopt? Wil je het met mij delen? Laat het me weten. MAIL me gerust of stuur een reactie op dit blog.
Het valt mij op dat veel kinderen bang zijn voor honden. Waar ik ook met Duc kom. Het hebben van hondenangst is nogal wat, want honden kom je echt overal tegen. Honden horen in onze maatschappij. Ze zijn er, op elke straathoek, het strand, bos, park en op feestjes, verjaardagen en vakanties. Er ontstaat vermijdingsgedrag met grote gevolgen. Belemmering in ontwikkeling, sociale contacten, zelfstandigheid en het erop uit gaan. Het hele gezin lijdt eronder!
angst en leeftijd
Elke leeftijdsfase gaat gepaard met verschillende en meerdere angsten. Zo is er de fase van nachtmerries, bang in het donker, onweer, de dood of faalangst. Angst voor dieren in het algemeen hoort daar ook bij. Spinnen, muizen, katten, vogels, kikkers, insecten en honden. Wanneer het bij de leeftijd past, is het een gezonde (normale) angst en zal vanzelf weer over gaan. Blijft de angst bestaan? Dan heeft angst een onderliggende oorzaak en spreken we van een ongezonde (niet-reële) angst.
Wat zijn de 3 oorzaken waarom een kind angst voor honden ontwikkelt?
negatieve ervaring
Een negatieve ervaring met een hond kan een diepe indruk achter laten. Daarbij denk ik niet meteen aan een hondenbeet. Een flinke schrikreactie door een hond die tegen je op springt kan al voldoende zijn voor een trauma. Of een hond die uit het niets tevoorschijn komt. Of een hond die dichtbij je staat en ineens hard gaat blaffen. Zelfs als bij een intake geen aanwijsbare oorzaak wordt gevonden, komt vaak tijdens de begeleiding een negatieve ervaring naar boven.
Vaak weten kinderen heel goed te vertellen en uit te leggen waarom ze bang zijn voor honden. Meestal omdat daar een nare gebeurtenis, negatieve ervaring dus, aan vooraf is gegaan. Die negatieve ervaring is opgeslagen in het expliciete geheugen, het bewuste geheugen en kan zo tevoorschijn worden getoverd. Het expliciete geheugen is het geheugen dat gaat over bewust toegankelijke feitenkennis. Zo wordt een hevige emotie (bang, blij, boos of bedroefd) gekoppeld aan het bewuste geheugen. Het komt ook voor dat kinderen bang zijn voor honden, maar geen duidelijke, aanwijsbare redenen geven voor hun angst. Ze ervaren wel dezelfde angst, maar kunnen het niet argumenteren.
Ondanks dat is er wel degelijk een negatieve ervaring vooraf gegaan aan die angst. De negatieve ervaring zit wel in het lange termijn geheugen opgeslagen, maar er is niet direct sprake van bewuste beleving of er is geen toegang tot de opgeslagen kennis. De negatieve ervaring heeft zich lang, lang geleden afgespeeld. Als een kind op 1 jarige leeftijd zittend in een buggy door een grote hond op de wang is gelikt, kan dat als traumatisch zijn ervaren door het kind, terwijl de situatie op zich onschuldig leek. Door de leeftijd waarop de negatieve ervaring heeft plaats gevonden, is er geen toegang tot de opgeslagen kennis.
spiegelen
Spiegelen is het overnemen van non-verbale en verbale communicatie van een ander, het bewust of (vaker) onbewust kopiëren van de ander. Vaak gaat spiegelen onbewust en automatisch. Dat wordt ook wel spiegelgedrag genoemd. Bij spiegelgedrag wordt de non-verbale houding, manier van doen en bewegen gespiegeld, maar ook specifiek woordgebruik, snelheid van het praten en zelfs de ademhaling. Kinderen spiegelen ook het innerlijk en kinderen spiegelen altijd de disbalans in de ouder. Als jij zegt dat je niet bang voor honden bent, maar dat ben je wel, zal jouw kind dat verwarrend vinden. Jonge kinderen geloven namelijk altijd de ouder, omdat zij de ouder eerder vertrouwen dan hun eigen gevoel. Feit is ook dat een kind altijd met een vergrootglas spiegelt. Het komt er dus op neer dat een kind bang is geworden door de angst van iemand anders. In de meeste gevallen is dat een ouder.
verhalen
Het horen van sterke verhalen kan veel invloed hebben op de gemoedstoestand van kinderen. Laat een oom na het vertellen van zijn hondenaanval de littekens op zijn arm zien? Is er een item over politiehonden, die getraind worden om verdachten grijpen, op tv te zien? Soms lijkt het onschuldig en worden de verhalen luchtig gebracht. Kinderen leren door te observeren verbanden leggen en daar weer verhalen mee te vormen. Alles wat door hun zintuigen wordt waargenomen, draagt bij aan hun fantasie. En fantasie is eigen verbeeldingsvermogen. Je kan je dus voorstellen dat een onschuldige film of aangrijpend, avontuurlijk verhaal hierdoor al angst kan opwekken. Sommige kinderen zijn vatbaarder voor het ontwikkelen van angsten.
hoe reageer je als ouder?
Erken als ouder de angst van jouw kind. Neem jouw kind serieus in zijn/haar angst. Laat jouw kind vertellen en uitleggen wat er zo spannend is aan een hond. Welke aspecten zijn eng? De maat, kleur, oren, snuit? Het blaffen? Waar is jouw kind zo bang voor? Zijn er misschien ook minder enge kanten aan een hond? Probeer niet te oordelen. Ga samen onderzoeken wat er wel mogelijk is. Stel samen een stappenplan op om in kleine stapjes honden te integreren.
Een echte no go is de emoties en gevoelens van jouw kind ontkennen, zoals: “Ach, dat valt wel mee”, “Stel je niet zo aan”, “Dat komt wel goed”, “Het is helemaal niet eng”, “Je hoeft niet bang te zijn”. Dat wil een kind helemaal niet horen van een ouder. Evenals “Hij doet niks, hoor” van een hondeneigenaar. Door te sussen voelt een kind zich niet serieus genomen.
Heb je mijn waardevollee-book al? Hierin staan nog 7 krachtige tips en oefeningen. Download mijn e-book hier GRATIS.
Hebben jullie mijn hulp nodig om angst voor honden te overwinnen? Vul dan het contactformulier in voor een vrijblijvend telefonisch kennismakingsgesprek.
Steeds vaker ervaar ik hoe ontzettend waardevol mijn coachhond Duc is binnen mijn praktijk. Zowel bij hulpvragen over faalangst als bij kinderen met angst voor honden. Het contact tussen kind en hond kan betoverend werken. Ik noem het magie.
Vol verwondering kijk ik toe hoe een jongen, die ik begeleid in zijn faalangst en laag zelfbeeld, wordt benaderd door Duc.
magie
Hij kwam net uit school waar hij in een vervelende situatie terecht was gekomen. Hoog in zijn emoties (Bang, Boos en Bedroefd tegelijk) stapt hij mijn praktijk binnen: “Ik heb hier echt geen zin in vandaag”, riep hij, schopte zijn schoenen uit, gooide zijn jas over de kapstok, liep richting een stoel, plofte erop neer met zijn armen over elkaar en kin op zijn borst. Eén ding weet ik al meteen zeker. Hier ga ik Duc bij halen.
Als Duc de ruimte in loopt en contact maakt met de jongen die nog steeds in dezelfde houding zit, zie ik het gebeuren. Hij opent zich voor Duc, ademt een keer diep in en uit en er verschijnt een glimlach op zijn gezicht. Magie??? Volgens de jongen kan Duc toveren, want hij voelt zich weer kalm, maar Duc moet wel bij hem blijven. “Door Duc voel ik me niet meer verdrietig en boos, maar hoe kan dat nou? Duc deed helemaal niks, toch? Ongelofelijk. Hij weet niet eens wat er aan de hand is”. De aanwezigheid van Duc lijkt al voldoende, er gewoon zijn. Zo simpel kan het zijn.
effect
Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat de aanwezigheid van een hond zorgt voor een betere mentale gezondheid en het maakt ons echt gelukkiger. Volgens studies verlaagt de aanwezigheid van een hond de bloeddruk en het cholesterolgehalte, heeft het omgaan met een hond een kalmerend effect. Tijdens het aaien van een hond wordt het hormoon oxytocine aangemaakt. Dit hormoon verlaagt het stressniveau en daardoor ook de bloeddruk en de hartslag. Ook verhoogt dit hormoon de pijngrens. Het zorgt ervoor dat we ons zelfverzekerder voelen en socialer worden. Oxytocine wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd.
Een coachhond kan ingezet worden als leeshond voor kinderen die moeite hebben met lezen en de hond voorlezen. Zo is Duc ook bekend met de diepe druk strategie. De diepe druk strategie helpt bij het kalmeren van je zenuwstelsel, wat het lichaam tot rust brengt. Het kind ervaart hierdoor een veilig en beschermend gevoel en kan ontspannen.
Nieuwe vaardigheden aanleren met een coachhond, is voor kinderen met faalangst laagdrempelig. Het kan veiliger voelen om alternatief gedrag te oefenen met een hond Effectief en ook nog eens heel leuk! Een hond reageert “natuurlijk” op gedrag en manier van zijn. Ze oordelen niet, kwetsen niet en wijzen niet af. Je krijgt precies terug wat je zelf geeft. Meer informatie over coachen met hond.
waarom?
Uit ervaring weet ik dat een wandeling met Duc veel los maakt wanneer er blokkades zijn. Kinderen kunnen communicatief onhandig zijn. Ze slaan dicht, kunnen op dat moment alleen het antwoord “Weet ik niet” geven. Verschillende gespreksmethodes bieden niet altijd de oplossing om tot de kern te komen. De meerwaarde van Duduc kindercoaching is Duc. Met zijn zesde zintuig zet ik hem in als extra gespreksmethode. Waar een gesprek binnen onmogelijk leek, barst buiten een spraakwaterval los. Praten tegen Duc, hoe laagdrempelig. In de vrije natuur, zonder oogcontact. Een verbluffend resultaat, steeds weer.
Na het eerste effect dat Duc bij de jongen teweeg heeft gebracht, heb ik hem gevraagd zijn schoenen en jas aan te trekken om een wandeling te gaan maken met Duc. Graag houd ik dat magische moment nog even vast. Op de hoek draag ik lijn over aan de jongen. In zijn blik zie ik schrik, maar ook trots. Voelt het voor Duc veilig om zich te laten leiden? Gaat hij spiegelgedrag vertonen? Wat laat hij mij zien?
En de jongen? Die begint zijn verhaal…zoals ik al had ingeschat. En zo zet hij weer een grote stap richting zijn einddoel.
En ik? Ik voel me gelukkig, trots, blij en een expert op het gebied van kind en hond coaching. Dit is waarom ik doe wat ik doe!
Wil jij jouw kind dit ook graag laten ervaren en kan ik iets voor jullie betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op!
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.